سافاري5 (قسمت دوم)


 





 
مشاهده محدودیت اپل در زمینه موتورهای جست‌وجو، به شدت ناامید کننده است. هرچند اپل به طور رسمي اعلام کرده است: «گزینه‌های بیشتري برای جست‌وجو با نصب پیش‌فرض موتور جست‌وجوی Bing در اختیار شما است.» اما این جمله به معنای افزودن Bing به مجموعه قبلی یعنی ياهو و گوگل است و در نهایت شما تنها سه موتور جست‌وجو در اختیار خواهید داشت! (شكل 5) و بدتر این‌که امکان افزودن سایر موتورهای جست‌وجو به این فهرست وجود ندارد. شاید اپل این کار را برای جلوگیری از تزریق کدهای مخرب انجام داده باشد یا از دیدگاه اپل این امکان مربوط به دنیای افزونه‌ها باشد تا بتوان به‌واسطه وجود Sandbox امنیت بیشتری را فراهم كرد. به هرحال به کمک افزونه‌ها می‌توانید تا حدودی مشکل کمبود موتورهای جست‌وجو را برطرف کنید.
شتاب‌دهنده سخت‌افزاري DNS ،Nitro ؛ مسئله‌ای به نام سرعت
ادعای اپل درباره سریع بودن سافاری 5 بسیار کم‌رنگ‌تر از نسخه‌های پیشین است. به ادعای اپل این نسخه با استفاده از موتور جاوا اسکریپت نیترو (Nitro) 30 درصد سریع‌تر از نسخه 4 است و حتی در زمان عرضه اعلام شده بود که سرعت اجرای اسکریپت‌ها در آن سه‌درصد بیش از کروم (در آن زمان نسخه 5) است. البته، نتایج آزمون‌ها ممکن است با توجه به تنظیمات سیستم‌ها و سایر شرایط متفاوت باشند. سرعت در دنیای اینترنت تنها با مقیاس اسکریپت‌هاي جاوا سنجیده نمی‌شود. یکی دیگر از قابلیت‌هایی که برای افزایش سرعت مرور صفحات وب در سافاری گنجانیده شده است، واکشی پیش از موعد DNSها است. در سایت‌های پیچیده و شلوغ، ده‌ها یا صدها ارجاع به محتواهای موجود در دامین‌های متفاوت اینترنتی وجود دارد. زمانی که شما یک صفحه را باز می‌کنید، باید یک درخواست به DNS ارسال شود تا آدرس IP دامین مورد نظر مشخص شود که این کار به یقین با کمی تأخیر روبه‌رو خواهد بود. در اینجا است که سافاری کمی پیش از شما به لینک‌هایی که ممکن است کلیک کنید، سرزده و آدرس‌های IP دامین‌های آن‌ها را دریافت و ذخیره می‌کند. در این‌صورت هنگام کلیک روی لینک، دریافت اطلاعات بدون هیچ تأخیری آغاز خواهد شد. همچنین سافاری 5 برای اجرای سریع‌تر برخی عملیات، از شتاب‌دهی سخت‌افزاری استفاده می‌کند.


شكل 5- تعداد محدود موتورهاي جست‌وجوي سافاري
 

برای استفاده از این قابلیت شما به یک کارت گرافیکی سازگار با DirectX 9 و حداقل 64 مگابایت حافظه اختصاصی گرافیکی نیاز دارید. یکی از بخش‌هایی که به شدت به این قابلیت وابسته است، TopSite است. صفحه‌ای که سافاری در آن سایت‌های پربازدید شما را به‌صورت تصاویر بندانگشتی به نمایش در می‌آورد. این صفحه همچنین امکان نمایش تاريخچه مرور شما را نیز دارد (شكل‌هاي6 و 7). این قابلیت اگرچه چشم‌نواز است، اما در برخی حالت‌ها (مثلاً استفاده در ماشین‌های مجازی) استفاده از سافاری را با مشکل روبه‌رو می‌کند.


شكل 6- TopSite پر‌بازديدترين صفحات وب را نمايش مي‌دهد.
 


شكل 7- مرور تاريخچه وب‌گردي با TopSite
 

علاوه‌بر اجرای افزونه‌ها در محیطی ایزوله شده، سافاری قابلیت فعال و غیرفعال کردن جاوا، جاوا اسکریپت، پنجره‌های PopUp و افزونه‌ها را دارد. متأسفانه تأثیر فعال و غیرفعال کردن این قابلیت‌ها به جای اعمال شدن به سایت‌های مشخص به صورت جداگانه، به کل مرورگر اعمال می‌شود و به این شکل شما با انتخابی بین همه یا هیچ روبه‌رو هستید. به نظر می‌رسد که در ترازوی اپل کفه «حفظ امنیت به هر قیمت» از کفه «فایده این فناوری‌ها برای کسب‌وکار» سنگین‌تر بوده است (شكل 8). همچنین در سافاری ساختاری برای هشدار درباره سایت‌های شیادی وجود دارد و گزینه کسب اجازه برای ارسال موقعیت جغرافیایی شما، به‌صورت پیش‌فرض روشن است.


شكل 8- تنظيمات امنيتي به كل مرورگر اعمال مي‌شود نه سايت خاص
 

یکی دیگر از نقاط قوت بسیار مهم سافاری، پشتیبانی از حجم عظیمی از قابلیت‌های HTML5 است. پیش از این نیز بسیاری از این قابلیت‌ها در نسخه‌های در حال توسعه WebKit (موتور رندر HTML به‌کار رفته در سافاری) در دسترس بودند. در سافاری 5 اپل پشتیبانی از هفده قابلیت دیگر HTML5 نظیر پخش تمام صفحه ویدیو، مکان‌های جغرافیایی Geolocations، عناصر تقسیم‌بندی، رابی، تاریخچه Ajax و بسیاری موارد دیگر را نیز به هفت قابلیت پشتیبانی شده قبلی افزوده است. این موضوع برای طراحان وب نیز بسیار خوشایند است. زیرا بسیاری از این قابلیت‌ها در سایر مرورگرها نظیر کروم و فایرفاکس پشتیبانی می‌شدند و افزوده شدن آن‌ها به سافاری، امکان نمایش همه سایت‌های مبتنی بر HTML5 در این مرورگر را نیز فراهم می‌کند و این تنها نوک کوه یخی است که تجربه کار با برنامه‌های غنی وب را در آینده‌ای نه چندان دور به ما نوید می‌دهد. با این اوصاف، سافاری اپل اگرچه ممکن است از دید تجربه کاربر نهایی از قافله مرورگرها عقب باشد، اما در صف مقدم فناوری‌های آینده وب قرار دارد.
منبع:ماهنامه شبکه
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb